Dansk-historieopgaven maj 2010

Søren og Ursula fortæller her om deres arbejde med dansk-historieopgaven i 1.g og giver gode råd til dig, der skal i gang.


3000 ord om ungdomsoprøret!!

Af Søren Nicolaj Rønborg, 1s

ENDELIG! Tre dages hårdt arbejde overstået. En opgave på 3000 ord er noget af en mundfuld i forhold til, hvad man er vant til. Jeg skrev om ungdomsoprøret i historie og havde forinden lånt bøger om emnet på GGs bibliotek. Vi havde gennem mange uger fået en masse introduktion til opgavens proces og udførelse, og der blev fra lærernes side gjort en god indsats for, at vi skulle engagere os i arbejdet.  Vi var mentalt forberedt på at gå i gang, men alligevel kom arbejdet som et slag i hovedet, da jeg sad med det tomme Word-dokument foran mig tirsdag morgen, den første af de tre skrivedage forud for afleveringen. Arbejdet krævede disciplin, godt med pauser, og omtrent et halvt kilo Matador-mix. Mange gange undervejs kunne man føle sig på nippet til at smide håndklædet i ringen, men med en lille lussing til hver kind og en konstruktiv peptalk med en kammerat, så var man klar igen. Der skal ikke lægges låg på, at det var en hård opgave at komme igennem, men det er som om at alt stresset sliddet lægges bag én, når først opgaven er printet og ligger i éns hånd. Det er en super fornemmelse – og helt sikkert arbejdet værd!  Så hvad har jeg lært af dansk-historie-opgaven? Der er et par ting jeg helt sikkert kan hive med mig til den næste store aflevering: Et godt forberedelsesarbejde er guld værd, og gør opgaven EN MILLION (no shit) gange nemmere, sjovere og mere interessant at arbejde med. Hvis du har læst godt op og fundet et godt og saftigt emne, så skriver opgaven nærmest sig selv. Dernæst set god tid af til opgaven. Sørg for at der er tid til pauser og samtaler – de gør arbejdsprocessen mere konstruktiv, overskuelig og mindre presset. og endelig; skriv dispositioner og lav brainstorms. Skab dig overblik undervejs i skrivningen, og find de bedste guldkorn og pointer frem i stoffet.

Tre dage med novelle fra Bavian...

Af Ursula Maria Roland Hofeldt, 1s

Så er dansk-historieopgaven afleveret efter et skriveforløb, der heldigvis ikke blev helt så stresset, som jeg havde frygtet. Jeg valgte at skrive i dansk, da jeg synes, jeg er mere sikker i det fag. Jeg ville gerne have tid til at kunne fordybe mig i en tekst, som jeg selv valgte og til at finde min egen vinkel på stoffet – og samtidig kræver dansk også mindre arbejde med kilder og indsamling af materiale end historie.  Indrømmet, jeg havde ikke meget socialt liv i de dage. Til gengæld kunne jeg følge med i alles fremgang (eller tilbagegang?) med opgaven over facebook i mine pauser. For pauser skal der jo også være plads til, og jeg nød at tage tingene i mit eget tempo og peppe det hele op med en is eller lidt chokolade, når jeg følte, jeg fik skriveblokering. Jeg synes, det var fedt at have de her tre dage, hvor man selv kunne styre arbejdstempo og sengetider – og ja, det blev ret sent på natten, før jeg lukkede computeren ned… hvis man nu også skal sige noget fagligt, var det dejligt at have ordentligt tid til sit emne og vide, at der ikke var fem andre afleveringer i baghovedet. Jeg fik meget mere ud af min tekst, hvilket var en novelle af Naja Marie Aidt, end jeg normalt gør med udleverede tekster i dansk.  Det er en rigtig god idé at have været på biblioteket inden skrivedagene, så man ikke om aftenen den første dag opdager, at der står 5 bøger, man burde have læst. Og så gå i gang med at skrive fra starten af – det behøver ikke være godt og færdigskrevet, men bare kom i gang, for det gør det hele meget nemmere. Og ellers bare nyde den frihed, man har, at man kan beholde nattøjet på hele dagen, og at man har en undskyldning for et midlertidigt misbrug af Red Bull og kaffe.