Biologi

Hvad lærer jeg i biologi?
Faget biologi giver dig et indblik i og faglig baggrund for at forstå sygdomme, årsager til nedsat frugtbarhed, hvorfor der er problemer med at udvikle medicin mod diverse bakterier, hvorfor vi ser ud og opfører os som vi gør, hvorfor det er skadeligt for dyrene i naturen at vi bruger visse kemikalier, etc.


Hvordan er undervisningen?
Biologitimerne er bygget op omkring klasseundervisning og forsøg. Forsøg er en stor del af biologi på gymnasiet. Her skal du sammen med de andre på holdet påvise biologiske teorier. Forsøgene udføres både i skolens laboratorier og ude i felten. Vi tager bl.a ud på vandløbsekskursioner (se billder forneden) og til DTU. Bioscience har udvikle et virtuel laboratorium. Se billedet til højre og prøv dig frem. Vi tager også ud til foredrag og besøger Zoologisk Museum og Eksperimentariet. Til tider skal elever fremlægge, hvilket kan resultere i sjove power points - se præsentationen til højre.


Hvilke faglige egenskaber får jeg?
Igennem dit arbejde med faget biologi og biologiske forsøg lærer du at tilrettelægge forsøg ud fra den teori, du har lært i undervisningen, tænke over hvilke fejl, der kan opstå, iagttage dine resultater og se om dine resultater er i overensstemmelse med det, du har læst i bogen.
Du lærer både at opsøge viden om sundhed, miljø, medicin og bioteknologi og at forholde dig kritisk til den opsøgte viden.

Drughunter Dysten 2012

Gladsaxe Gymnasium var tilmeldt Drughunter Dysten 2012, som er en naturfaglig konkurrence for elever på de danske Science gymnasier arrangeret af H. Lundbeck A/S som del af Forskningens Døgn. Fire elever fra Biotek klassen deltog og deres poster er vist forneden. Det var en spændende dag med fremlæggelser fra alle deltagende gymnasier samt en håndfuld gæsteforlæsere.

Youtube klip - elevers film over immunforsvaret på biologi B

I Biologi B fik eleverne tid til repetition. Denne film er et produkt fra to elever der ønskede at fortælle lidt om immunforsvaret. Meget visuel og lærerig :-)

Elever som var ude og vurdere vandkvaliteten ved Stampedam - Mølleåen. Dette krævede at de identificerede dyr og samlede vandprøver :-)

Bioscience

Prøv dig frem med musen og insulin

Eleverne skulle tegne DNA-replikation i biologitimen hos Bio-Natascha. Christian valgte at lave en PP over det... se her (hent fil, tryk F5 og derefter ENTER - (Obs! 12 mb zipfil, virker bedst i Google Crome og Safari)